روند تبلیغ ماسک در رسانههای اجتماعی چگونه می باشد؟
قابلیت مشاهده ماسک در رسانه های اجتماعی در مناطق جغرافیایی متفاوت است: این روند در کشورهای آسیایی بیشتر از اروپا و ایالات متحده است. برای گرایشهای رسانههای اجتماعی، اینفلوئنسرهایی با کمتر از 1000 فالوور بیشتر از اینفلوئنسرهای بزرگتر محتوای ماسک صورت را منتشر میکنند تا زندگی روزمره و مرتبط را برای بسیاری از کاربران منعکس کنند. لیست بلندبالایی از طراحان پس از مشاهده این روند در شبکههای اجتماعی و خیابانها در انواع الگوها، رنگها و سبک ها شروع به ساخت ماسکهای صورت کردهاند.
پیشرفت ماسک صورت در روند مد
ماسکهای صورت اخیراً در خط مقدم روندهای مد در نتیجه همه گیری کووید-19 ظاهر شدهاند. با این حال، برای نقاط مختلف جهان، پذیرش این روند با نرخ های متفاوتی توسعه یافته است. در غرب، تا حد زیادی یک لوازم جانبی مرتبط با حرفههای پزشکی باقی میماند، اما ظهور ماسکهای طراحان بزرگ غربی این مفهوم را تغییر میدهد. در مقابل، ماسکها به دلایل زیست محیطی و بهداشتی از بسیار قبل از همهگیری در بسیاری از کشورهای آسیایی بخشی از زندگی روزمره بوده است. با این حال، شباهت غیرقابل انکار این است که هم کاربران اینستاگرام و هم کاربران توئیتر از زمان ورود کووید-19 شاهد افزایش محتوای ماسک بودهاند. Heuritech با استفاده از فناوری تشخیص تصویر تلاش کرد تا در مورد گسترش ماسک ها در رسانههای اجتماعی اطلاعات بیشتری کسب کند و امکان مقایسه الگوهای رفتاری مختلف بسته به نوع شناسی و جغرافیای کاربران اینستاگرام و توئیتر را فراهم کند.
ترویج استفاده از ماسک در طول همه گیری کووید 19
بنابراین سؤال این است: آیا ماسکهای صورت به خودی خود تبدیل به یک لوازم جانبی مد میشوند و آیا تفاوتهایی بین مناطق جغرافیایی وجود خواهد داشت؟
محبوبیت ماسک صورت در مناطق مختلف چقدر است؟
ماسکهای صورت که در فرهنگ عامه، بهویژه در ژاپن بهشدت نشان داده میشوند، اغلب مترادف با حفاظت جمعی و وظیفه مدنی هستند. ماسک ها به دور از ایجاد اختلال در روابط و تعاملات اجتماعی، حتی برای کوچکترین سرماخوردگی بدون جلب توجه خاصی استفاده می شوند. برعکس، فرهنگهای غربی بیشتر با پوشیدن ماسک آشفته میشوند، که مانعی در نظر گرفته میشود.
منطقاً، آسیا بر اساس دادههای Heuritech همچنان برترین جغرافیای محبوبیت ماسک است. حتی قبل از کووید-19، مصرف کننده معمولی ژاپنی به طور متوسط سالانه 43 ماسک استفاده می کرد. ماسک صورت در چین و کره جنوبی نیز رایج است و در شهرهای بسیار آلوده به عنوان یک مانع محافظ مهم در نظر گرفته می شود.
چه نوع کاربران شبکه های اجتماعی بیشتر محتوای ماسک صورت را پست میکنند؟
از زمان شروع همهگیری، انواع مختلفی از اینفلوئنسرها در اینستاگرام محتوای خود را با زمان تطبیق دادهاند، تا حدی به انگیزه این که میخواهند برای دیگران الگو قرار دهند تا از اقدامات ایمنی تایید شده در هر کشور پیروی کنند.
به اندازه کافی جالب توجه است که اینفلوئنسرهایی که کمتر دنبال میشوند، احتمال بیشتری برای ارسال محتوای ماسک صورت دارند. چرا؟ از آنجایی که پستهای آنها بیشتر از دیگران نشاندهنده زندگی روزمره است، مانند پوشیدن ماسک در سوپرمارکت یا حملونقل عمومی. در میان اینفلوئنسرهایی با کمتر از 1000 فالوور، 2.5 درصد از آنها محتوای ماسک صورت را بین اواسط مارس تا اواسط می 2020 ارسال کردند. از سوی دیگر، اینفلوئنسرهایی که ده ها هزار دنبال کننده دارند، در آنچه برای پست کردن انتخاب می کنند حساس تر هستند.
آیا ماسک صورت تبدیل به یک روند جدید مد شده است؟
در حالی که برخی از مارکها در مورد لوازم جانبی بی صدا ماندهاند، بسیاری از آنها برای تولید ماسکهای صورت با سبکها و قیمتهای مختلف اقدام کردهاند. برخی حتی برنامه ریزی کردهاند که ماسکها را در مجموعههای بعدی خود بگنجانند. صداهای خاصی در داخل و خارج از صنعت مد قبلاً در مورد چسباندن لوگو بر روی یک کالای اساسی توسط برندهای مد تردید داشتند. با این حال، به نظر میرسد که صنعت مد فراتر رفته و ماسک را به عنوان یک لوازم جانبی اجتماعی جدید درونی کرده است.
شاید صنعت مد باید شاهد این روند بود!
در مراسم جوایز در اوایل سال جاری، بیلی آیلیش ماسک صورت گوچی را روی فرش قرمز پوشید که باعث خوشحالی منتقدان مد شد.
آینده ماسک های صورت
در حالی که ممکن است برای دانستن و پسشگویی آینده خیلی زود باشد، ماسکها قطعا در مرکز مد در حال حاضر هستند. این لوازم جانبی مدتی است که به دلایل اجتماعی و بهداشتی در بسیاری از کشورهای آسیایی رایج بوده است، اما برای غرب، هنوز کاملاً جدید است. با این حال، در هر دو طرف جهان، کسانی که ماسکهای خود را بیشتر در رسانههای اجتماعی منتشر میکنند، آنهایی هستند که فالوورهای کمتری دارند، عمدتاً به این دلیل که این تأثیرگذاران بیشتر منعکسکننده زندگی روزمره اکثر مردم هستند. طراحان به این موج نیز رسیده اند، از خیابان های بزرگ تا لباس های ورزشی. چه طراح باشید، چه تأثیرگذار، یا نه، رسانه های اجتماعی راه مفیدی برای سنجش محبوبیت ماسک های صورت و روندهای خرد در میان آن ها است.
با خرید آرمان ماسک نه از مد جا میمانید نه از کیفیت و جنس مرغوب!